elegiac cycle (warner bros. 1999)

2 de noviembre de 2013 § Deja un comentario

BRAD MEHLDAU… pianista de jazz y figura capital de una nueva generación con sustancial aportación a esta disciplina musical junto a Joshua Redman, Avishai Cohen, Mark Turner, Kurt Rosenwinkel o David Sánchez. Curiosamente su primer trabajo fue editado por la  española Fresh Sound Records. Mi contacto con Mehldau fue introducing, donde se muestra insultante en la versión del countdown de Coltrane (su mentor reconocido) desde entonces sigue como caballo desbocado capaz de sorprendernos tocando melodías separadas, una con cada mano, increíble! (bueno toca el piano desde los 6 añitos).

… existe un lugar mágico en Torrent, cerca de la ciudad de Valencia, el Huerto de Trénor, un auntético jardín botánico con su casa y capilla donde se celebra el Jazz Panorama desde hace 24 años… un lujo y siempre una sorpresa encontrarse cada inicio del verano con estrellas del jazz cerca de ti (os iré contando historias, q las hay) y en un entorno familiar (bocata de embutido y cerveza de bote, tremedo!!!). Aquí tuve el privilegio de verle en directo por primera vez en 2003 acompañado de mi buen amigo Miguel Ferrando (gran admirador de Brad y exquisito de las buenas escuchas).

Y el plato fuerte del día, presentamos la colaboración incondicional de María Lazcano una de las aficionadas al jazz más comprometidas y activas del circuito; ella frecuenta con “buenas razones” grupos de gran participación como A TODO JAZZ RADIO3 y nos sorprende casi a diario en su muro de facebook con apuntes musicales y opiniones acertadas… y claro está una fan absoluta de Brad Mehldau, como así lo expresan sus medidas palabras:

Lo confieso… me gusta el jazz.
Hace unos cuanto años, cayó en mis manos un disco de Bill Evans, ni siquiera me sonaba su nombre pero en cuanto escuché las primeras notas de aquel “Waltz for Debby” quedé atrapada y comencé a devorar discos y discos de esta bendita música.
Será por eso que si tengo que elegir un músico de jazz actual ese es Brad Mehldau.
Brad combina como nadie la técnica más depurada con la más hermosa sensibilidad jazzística, y es que su música está llena de lirismo y poesía.
Y si tengo que destacar un disco ese es “Elegiac Cycle”, grabado en directo en el Sumida Triphony Hall de Tokio, el 15 de Febrero de 2003.
Un disco de piano solo, no necesita más… en el que transmite toda clase de emociones: nostalgia, melancolía, amargura, excitación, alcanzando el sentido de lo sublime.
El pianista se inspira en este álbum en los poemas de Rainer María Rilke en su obra “Elegías de Duino”, en palabras de Brad, “la elegía es un reconocimiento de nuestra mortalidad, pero es un proceso de sanación, catártico”.

Muchos vemos en él al Bill Evans del siglo XXI en el piano de jazz.
Los dos son poetas y verdaderos “artesanos” de la belleza… fabricando con sus manos  un universo propio de donde muchos no queremos salir.

(María Lazcano) https://eljazzquenosune.com/by-maria-lazcano-jazz-al-dia/

Para la ocasión me rendiré a la consideración de María Lazcano y destacaré “resignation” LISTEN!

Fotos exclusivas de Jose Horna…

San Sebastian - Donostia Jazz Festival 2007Brad Mehldau, Pat Metheny Vi01D22Mehldau Brad MehldauVitoria 2006 Vi99Mehldau01

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During the ’90s and into the 2000s, Brad Mehldau was one among a plethora of young jazz pianists who rose to prominence. He is one of the more absorbing and thoughtful practitioners within that idiom, and he is receptive to the idea of using material from the rock era (Paul McCartney’s “Blackbird,” for example). Though Mehldau’s training is primarily classical, his interest in jazz began early. He played in the Hall High School jazz band of Hartford, Connecticut, winning the Berklee College of Music’s Best All-Around Musician Award while still in his junior year of high school. He studied jazz at New York’s New School for Social Research under Fred Hersch, Junior Mance, Kenny Werner, and Jimmy Cobb. Cobb soon hired him to play in his band,Cobb’s Mob, and Mehldau also played and recorded with the Joshua Redman Quartet before forming his own trio in 1994 and recording his first Warner Bros. album, Introducing Brad Mehldau, in 1995. Art of the Trio, Vol. 1 followed in 1997, with the next two volumes in the series appearing over the following months. Two years later, Mehldau returned with Elegiac Cycle, as well as Art of the Trio, Vol. 4: Back at the Vanguard. Places followed in 2000, consisting of all original compositions focusing on various cities, hence the title of the album.

Another Art of the Trio album came out in 2001, but the most significant release was Largo, which recorded Mehldau performing with other groups outside of his usual trio format. This was a big change from his previous work, and offered new challenges as he adapted to several interesting lineup situations. Mehldau followed the genre-bending album with the standards-based Anything Goes and Live in Tokyo in 2004, with Day Is Done arriving the following year. In 2006, he released House on Hill as well as Love Sublime, the latter with soprano vocalist Renée Fleming on Nonesuch Records.Mehldau chose to work with his trio plus Pat Metheny on Quartet in 2007; he followed it up with with the double-disc Live in 2008, which was recorded with his trio at the Village Vanguard.

In 2010, Mehldau emerged with the ambitious Highway Rider, a double disc of 15 new compositions; it was produced by Jon Brion. He employed his trio as well as drummer Matt Chamberlain, saxophonist Joshua Redman, and a small chamber orchestra led by Dan Coleman. Mehldau arranged and orchestrated all the music. Also in 2010, Mehldau was honored by Carnegie Hall when he was named the first jazz artist to hold the Richard and Barbara Debs Composer’s Chair for the 2010-2011 season. In 2011, Mehldauappeared on two live albums, his own Live in Marciac and the ECM date Live at Birdland (recorded in 2009) with saxophonist Lee Konitz, bassist Charlie Haden, and drummer Paul Motian. In September of that year, Nonesuch also released a studio album, Modern Music, a collaboration between Mehldau, pianist Kevin Hays, and composer/arranger Patrick Zimmerli. The music on this set was comprised of tunes by each of the principals, as well as compositions by Ornette Coleman, Steve Reich, and Philip Glass.

On December 6, 2011, while Mehldau was at the beginning of a world tour, Nonesuch issued a box set entitled Art of the Trio Recordings: 1996–2001. The set includes the five Art of the Trio albums — the last a double disc — that were originally issued on Warner Bros. The box also includes a seventh disc of previously unreleased material from shows at the Village Vanguard in 1997, 1999, and 2001. In 2012, Mehldau’s Trio released two studio albums with the all-original, Ode, and the companion collection of cover songs, Where Do You Start.

http://www.allmusic.com

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