LISTEN TO (Verve 1962)

15 de noviembre de 2013 § Deja un comentario

ART FARMER… una trompeta de jazz por definición, debe ser mi debilidad pero estoy cautivado por sus soplidos. He considerado incluso si me quedaría con él antes q con Miles Davis, increíble disyuntiva sí!. Bueno, desvaríos aparte, este señor comenzó su carrera tocando en la orquesta de Lionel Hampton junto a grandes como Clifford Brown o Quincy Jones, después marchó a Nueva York para trabajar, entre otros, con Horace Silver, Gerry Mulligan y Gigi Gryce, también participó en proyectos musicales de gran calado con Oliver Nelson, Donald Byrd, Jackie McLean, George Russell, Bill Evans, Mcoy Tyner, Curtis Fuller, Art Pepper, Ray Brown, Shelly Manne… redondeó su carrera con una formación q apellidó imaginativamente: JAZZTET junto a Benny Golson. También fue especialmente brillante su estancia en Europa (Viena) con el trio q formó con Jim Hall y Steve Swallow (esa pareja) . Su prolífica producción (le cuento más de 80 discos) finalizó acompañado de talentos de la talla de Ron Blake, Carl Allen, Tommy Flanagan o Joe Chambers… buenos espadas!

Para cerrar os contaré una simpática anécdota. Art tenía un hermano gemelo idéntico a él q tocaba el bajo (Addison Farmer), en una ocasión un periodista le pregunto cómo se diferenciaban. Art respondió: “… por la mañana cuando me levanto cojo el bajo y si no puedo tocarlo, es que soy Art” JA! JA! JA!

Destacaré “fly me to the moon”  de su disco LISTEN TO… así pues a LISTEN! https://app.box.com/s/hx5xzx0aznyvinxrwr60

Buen viaje y buen BOP!

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Busco un disco de Farmer… q me tiene loco, si alguien sabe de su paradero es este:farmer meaning of art

Largely overlooked during his formative years, Art Farmer’s consistently inventive playing was more greatly appreciated as he continued to develop. Along with Clark Terry, Farmer helped to popularize the flügelhorn among brass players. His lyricism gave his bop-oriented style its own personality. Farmer studied piano, violin, and tuba before settling on trumpet. He worked in Los Angeles from 1945 on, performing regularly on Central Avenue and spending time in the bands of Johnny Otis, Jay McShann, Roy Porter, Benny Carter, and Gerald Wilson among others; some of the groups also included his twin brother, bassist Addison Farmer (1928-1963). After playing with Wardell Gray (1951-1952) and touring Europe with Lionel Hampton’s big band (1953), Farmer moved to New York and worked with Gigi Gryce (1954-1956), Horace Silver’s Quintet (1956-1958), and the Gerry Mulligan Quartet (1958-1959). Farmer, who made many recordings in the latter half of the ’50s (including with Quincy Jones and George Russell and on some jam-session dates for Prestige) co-led the Jazztet with Benny Golson (1959-1962) and then had a group with Jim Hall (1962-1964). He moved to Vienna in 1968 where he joined the Austrian Radio Orchestra, worked with the Kenny Clarke-Francy Boland Big Band and toured with his own units. Starting in the ’80s, Farmer visited the U.S. more often and remained greatly in demand up until his death on October 4, 1999. Farmer recorded many sessions as a leader throughout the years for Prestige, Contemporary, United Artists, Argo, Mercury, Atlantic, Columbia, CTI, Soul Note, Optimism, Concord, Enja, and Sweet Basil.

http://www.allmusic.com

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