Idle Moments (Blue Note 1965)

1 de octubre de 2014 § Deja un comentario

GRANT GREEN, jazz guitar… desde el mágico 12 de abril 2014 q no escribía en este “mi espacio” y por tanto me veo obligado a volver sobre el concepto inicial y abundar en mis preferencias. Así… mi instrumento preferido, el orden cronológico y un claro componente diferenciador: calidad, carisma y elección. Un guitarrista de los más grandes con un pasado controvertido y un legado brillante, este es Grant Green. Desgraciadamente Nueva York se le quedó pronto pequeño mientras su adicción a la heroína le dominaba (la moda del momento). En 1966 rompía su amorío con Blue Note. Grant fue fiel al caballo pero infiel al sello q se lo había dado todo. Como consecuencia de esta situación grabó varios trabajos para otros sellos como Verve o CTI… su gran lealtad al vicio le pasaría factura y entre 1967 y 1969 desaparecía de la escena para intentar desintoxicarse. Finalmente en 1979 dijo basta, Grant nos dejó a los 48 tras una envidiable carrera que de no ser por su perversa actitud hacia la droga hubiese sido un referente absoluto (más absoluto) en la historia del Jazz… destacaré “idle moments” en formación con Joe Henderson, Bobby Hutcheson, Duke Person Bob Cranshaw y Al Harewood. LISTEN!

grant green idle

grant green blues

grant green street of dreams

grant green man attraction

grant green lighthouse

grant green hold your hand

grant green beautiful

grant green born

grant green matador

grant green talkin

grant green mozambique

grant green first

grant green grantstand

grant green latin

grant green the spirit

grant green west

Editada su amplia obra casi exclusivamente en Blue Note Records, Green se aproximó tanto al hard bop como al soul jazz, bebop y latin jazz a lo largo de su carrera. Los críticos Michael Erlewine y Ron Wynn consideran que, aunque fue severamente infravalorado en vida, Green es uno de los grandes guitarristas, con un toque inmediatamente reconocible, en una medida superior a la de probablemente cualquier otro guitarrista.

Green nació el 6 de junio de 1935 en San Luis. Su primera actuación como profesional se produjo a los 13 años. Sus primeras influencias fueron Charlie Christian y Charlie Parker, y su primer estilo fue el boogie-woogie, antes de llegar al jazz. Su primera grabación en San Luis fue con el saxo tenor Jimmy Forrest para la compañía Delmark. El batería de la orquesta era Elvin Jones, más adelante acompañante de John Coltrane. Grant grabaría de nuevo con Elvin a comienzos de los sesenta. Lou Donaldson descubrió a Grant tocando en un bar en San Luis. Tras realizar una gira junto a él, Grant llegó a Nueva York entre 1959 y 1960.

Lou Donaldson presentó a Grant a Alfred Lion de Blue Note Records. Lion quedó tan impresionado con Grant que, antes que probarlo como acompañante, como era lo habitual en el sello, Lion lo situó para grabar como líder, estatus que se mantuvo con pocas excepciones durante los años sesenta. De 1961 a 1965 Grant se convirtió en uno de los músicos con mayor número de grabaciones para la compañía. Su primer disco como líder fue Grant’s First Stand. El mismo año publicó Green Street y Grantstand. Al tiempo, acompañaba a otros músicos de Blue Note, entre los que se encontraban los saxofonistas Hank Mobley, Ike Quebec, Stanley Turrentine y Harold Vick, y organistas como Larry Young. Grant fue elegido como la mejor estrella emergente en la encuesta entre los críticos de Down Beat en 1962. Como consecuencia de ello, su popularidad se extendió más allá de Nueva York.

Sunday Mornin’ , The Latin Bit y Feelin’ the Spirit son todos ellos ejemplos de discos conceptuales, cada uno con un estilo diferente: Gospel, Latín and espiritual. Grant trabajó siempre el éxito comercial con el éxito artísticos, como es el caso de Idle Moments (1963), acompañado de Joe Henderson y Bobby Hutcherson, y de Solid (1964), con la sección rítmica de Coltrane, ambos discos considerados como de las mejores obras de Grant. Muchas de las grabaciones del guitarrista no fueron editadas en vida, como es el caso de Matador, en la que Grant está acompañado otra vez por la sección rítmica de Coltrane, y una serie de sesiones con el pianista Sonny Clark.

En 1966 Grant abandonó Blue Note y grabó para otros sellos, entre ellos Verve. Entre 1967 y 1969 Grant estuvo inactivo debido a problemas personales y a los efectos de su adicción a la heroína. Durante ese periodo, Wes Montgomery consiguió un gran éxito y George Benson se convirtió en una prometedora estrella; los dos reflejan influencias estilísticas de Green.

En 1969 Grant regresó con un grupo con influencias funk. Sus grabaciones de este periodo incluyen la comercialmente exitosa Green is Beautiful y la banda sonora de la película The Final Comedown. Grant abandonó Blue Note otra vez en 1974 y sus grabaciones siguientes son consideradas habitualmente como comerciales.

Grant estuvo a lo largo de 1978 en muchas ocasiones en el hospital y frente al consejo médico salió de él para conseguir sanear su economía. Cuando estaba en Nueva York tocando junto a George Benson, murió tras sufrir un ataque al corazón en el interior de su coche el 31 de enero de 1979. Fue enterrado en su ciudad natal de San Luis; tuvo seis hijos.

es.wikipedia.org

 

A severely underrated player during his lifetime, Grant Green is one of the great unsung heroes of jazz guitar. He combined an extensive foundation in R&B with a mastery of bebop and simplicity that put expressiveness ahead of technical expertise. Green was a superb blues interpreter, and while his later material was predominantly blues and R&B, he was also a wondrous ballad and standards soloist. He was a particular admirer of Charlie Parker, and his phrasing often reflected it.

Grant Green was born in St. Louis in 1935 (although many records during his lifetime incorrectly listed 1931). He learned his instrument in grade school from his guitar-playing father, and was playing professionally by the age of thirteen with a gospel group. He worked gigs in his home town and in East St. Louis, Illinois — playing in the ’50s with Jimmy Forrest, Harry Edison, and Lou Donaldson — until he moved to New York in 1960 at the suggestion of Donaldson. Green told Dan Morgenstern in a Down Beat interview: “The first thing I learned to play was boogie-woogie. Then I had to do a lot of rock & roll. It’s all blues, anyhow.”

During the early ’60s, both his fluid, tasteful playing in organ/guitar/drum combos and his other dates for Blue Note established Green as a star, though he seldom got the critical respect given other players. He collaborated with many organists, among them Brother Jack McDuff, Sam Lazar, Baby Face Willette, Gloria Coleman, Big John Patton, and Larry Young. He was off the scene for a bit in the mid-’60s, but came back strong in the late ’60s and ’70s. Green played with Stanley Turrentine, Dave Bailey, Yusef Lateef, Joe Henderson, Hank Mobley, Herbie Hancock, McCoy Tyner, and Elvin Jones.

Sadly, drug problems interrupted his career in the ’60s, and undoubtedly contributed to the illness he suffered in the late ’70s. Green was hospitalized in 1978 and died a year later. Despite some rather uneven LPs near the end of his career, the great body of his work represents marvelous soul-jazz, bebop, and blues.

Although he mentions Charlie Christian and Jimmy Raney as influences, Green always claimed he listened to horn players (Charlie Parker and Miles Davis) and not other guitar players, and it shows. No other player has this kind of single-note linearity (he avoids chordal playing). There is very little of the intellectual element in Green’s playing, and his technique is always at the service of his music. And it is music, plain and simple, that makes Green unique.

Green’s playing is immediately recognizable — perhaps more than any other guitarist. Green has been almost systematically ignored by jazz buffs with a bent to the cool side, and he has only recently begun to be appreciated for his incredible musicality. Perhaps no guitarist has ever handled standards and ballads with the brilliance of Grant Green. Mosaic, the nation’s premier jazz reissue label, issued a wonderful collection The Complete Blue Note Recordings with Sonny Clark, featuring prime early ’60s Green albums plus unissued tracks. Some of the finest examples of Green’s work can be found there.

Idle Moments… this languid, seductive gem may well be Grant Green’s greatest moment on record. Right from the opening bars of the classic title cut, Idle Moments is immediately ingratiating and accessible, featuring some of Green’s most stylish straight jazz playing. Whether he’s running warm (pianist Duke Pearson’s “Idle Moments”), cool (the Modern Jazz Quartet’s “Django”), or a bit more up-tempo (Pearson’s “Nomad,” his own “Jean de Fleur”), Green treats the material with the graceful elegance that was the hallmark of his best hard bop sessions, and that quality achieves its fullest expression here. He’s helped by an ensemble that, as a sextet, is slightly larger and fuller-sounding than usual, and there’s plenty of room for solo explorations on the four extended pieces. Pearson’s touch on the piano is typically warm, while two players best known on Blue Note for their modernist dates mellow out a bit — the cool shimmer of Bobby Hutcherson’s vibes is a marvelously effective addition to the atmosphere, while Joe Henderson plays with a husky, almost Ike Quebec-like breathiness. That cushion of support helps spur Green to some of the loveliest, most intimate performances of his career — no matter what the tempo, it’s as if his guitar is whispering secrets in your ear. It’s especially true on the dreamy title track, though: a gorgeous, caressing, near-15-minute excursion that drifts softly along like a warm, starry summer night. Even more than the two-disc set The Complete Quartets With Sonny Clark, Idle Moments is the essential first Green purchase, and some of the finest guitar jazz of the hard bop era.

allmusic.com

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